BPI Real Estate deelt best practices in duurzame stadsontwikkeling
18.09.23

BPI Real Estate deelt best practices in duurzame stadsontwikkeling

"We hebben de ambitie om wat moet veranderen om duurzame steden te creëren ook effectief te veranderen."

BPI Real Estate, een van de pioniers op vlak van duurzame stedelijke transitie en deel van de multidisciplinaire CFE Group, deelt haar realisaties met betrekking tot duurzame ontwikkeling die ze gebruikt om toekomstbestendige gebouwen en steden te bouwen.

Bedoeld als inspiratiebron voor de sector, bevat de gids niet alleen de belangrijkste duurzaamheidsresultaten van BPI, maar ook een reeks praktijkvoorbeelden van recente, buitengewoon duurzame gebouwen die de standaard neerzetten voor toekomstige steden.

JACQUES LEFÈVRE, CEO van BPI Real Estate: “We wilden niet alleen onze duurzaamheids-indicatoren publiceren. Als we als sector vooruitgang willen boeken, doen moeten we best practices delen over hoe we die transitie ook doen. We hebben echte voorbeelden nodig die anderen kunnen volgen.”

MORGANE STOK, Sustainability Officer bij BPI Real Estate: “In de voorbije jaren hebben we een team samengebracht dat echt gepassioneerd is door duurzaamheid. Ik hoop dat die passie van onze mensen, in combinatie met hun praktijkervaring om duurzaamheid te realiseren in hun dagelijks werk, weerspiegeld is in de verhalen die we hier vertellen.”

5 basisprincipes voor duurzame ontwikkeling

Welzijn, circulariteit, duurzaamheid, mobiliteit en innovatie zijn de basisprincipes die de koers bepalen richting ecologisch verantwoorde steden.

In het kader van de Sustainability Development Goals van de Verenigde Naties beantwoordt elk BPI-project aan deze principes om het welzijn van de mensen, de impact op de planeet en de leefbaarheid van de stadskernen te garanderen.

SANDRA GOTTCHEINER, Development & Innovation Director bij BPI Real Estate: “Onze sector verandert snel en we hebben dan ook een gemeenschappelijke taal, een gedeeld kader nodig als leidraad voor onze acties. Deze 5 principes omvatten heel wat aspecten van de ontwikkeling van stedelijke omgevingen die goed zijn voor mensen én voor de planeet. Onze praktijkvoorbeelden tonen aan dat succes zeker binnen handbereik ligt, als je ze ook toepast."

6 praktijkvoorbeelden als wegwijzer

Het gebouw WOODEN, gelegen in Luxemburg, is een nieuw referentiepunt op vlak van duurzame ontwikkeling. Als praktijkvoorbeeld voldoet dit houtskeletgebouw aan alle voorwaarden.

ARNAUD REGOUT, Managing Director van BPI Real Estate Luxembourg: “Het zou fantastisch zijn, als WOODEN het pad effent voor alternatieve bouwmethodes. Ik hoop dat dit privé-initiatief de privé- en publieke sector zal inspireren om van houtskeletbouw de norm te maken.”

Andere praktijkvoorbeelden omvatten een breed scala van gebouwen in België, Polen en Luxemburg.

BPI Real Estate wil in de komende jaren een vervolg geven aan deze eerste editie van de gids. Het onlangs aangekochte KRONOS-gebouw in het financiële district van Luxemburg, waarvan de start gepland is voor 2025, zal een bijzonder interessante case zijn voor toekomstige edities, omdat dit houtbouwproject ongezien zal zijn op vlak van duurzaamheidsambitie.

Pers contact

Sandra Gottcheiner
- Development & Innovation Director

sgottcheiner@bpi-realestate.com

Over BPI Real Estate

BPI Real Estate is de vastgoedafdeling van de multidisciplinaire groep CFE, opgericht in 1880 en actief in België, Luxemburg en Polen in 4 kernactiviteiten met een sterk groeipotentieel omdat ze het potentieel hebben om de wereld van morgen vorm te geven: vastgoedontwerp en -ontwikkeling, multitechnieken, bouw en renovatie en duurzame investeringen. Met een expertise van 35 jaar, heeft BPI Real Estate de ambitie om de status quo uit te dagen en een positieve verandering teweeg te brengen in de ontwikkeling van vastgoed om innovatieve, inclusieve en ecologisch verantwoorde stadsplanning in te zetten die het welzijn van toekomstige generaties vergroot. BPI Real Estate ontwikkelt deze knowhow in de sectoren zoals residentieel, kantoren, retail, diensten en specifieke producten. Het bedrijf brengt haar expertise in vastgoedontwerp en -ontwikkeling ook in voor Wood Shapers, een Belgisch en Luxemburgs bedrijf dat eind 2019 werd gelanceerd door BPI Real Estate en CFE Contracting (beide behorende tot de groep CFE) en dat zich voornamelijk toelegt op de ontwikkeling, het ontwerp en de duurzame houtbouw en geprefabriceerde materialen.

CFE

Over CFE

CFE is een geïntegreerde multidisciplinaire groep met een aantrekkelijke groeimarktpositie in België, Luxemburg en Polen. Dankzij toonaangevende bedrijven en innovatieve projecten richt de groep zich op vier segmenten: vastgoedontwikkeling, bouw & renovatie, multitechnieken en investeringen. Van aankoop tot onderhoud: met complementaire expertise biedt CFE zijn klanten complete oplossingen. De groep ontwikkelt de wereld van morgen door haar pioniersrol in duurzame ontwikkeling, haar vermogen tot innovatie en haar wens om een impact te hebben op de samenleving. CFE maakt deze ambitie waar dankzij gepassioneerde medewerkers en sterke partnerships.

Naverkoopdienst

Onze klantendienst biedt u bijstand, ook na het overhandigen van de sleutels van uw appartement, bijvoorbeeld voor het corrigeren van de eventuele foutjes die bij de oplevering gebleken kunnen zijn.